Monsteret på Omaha Beach

Monsteret på Omaha Beach eller "The Beast of Omaha Beach" var Kallenavnet som ble gitt den Tyske soldaten Heinrich Severloh.


Severloh som var stasjonert i Normandie i 1944, avfyrte hele 12.000 skudd med sitt MG42 maskingevær. Da han gikk tom for kuler fortsatte han å skyte 400 skudd med riflen sin, en K98k, helt til han ble skadet.

Det har blitt sagt at Severloh var ansvarlig for opp mot 3000 av de 4200 Amerikanerne som ble drept den dagen. Andre igjen mener at det er et usannsynlig høyt tall, en ting som er sikkert er at han påførte sine fiender ekstremt store skader. Severloh var selv usikker på antallet men sa følgende: "Det var definitivt minst 1.000 mann, mest sannsynlig fler enn 2.000. Men jeg veit ikke hvor mange jeg skjøt. Det var fryktelig. Bare å tenke på det får meg til å ville kaste opp. Sjøen var rød langs landgangsfartøyene og jeg kunne høre en Amerikansk offiser skrike hysterisk i en megafon.

Amerikanerne brukte mange timer på å finne posisjonen til Severloh, først når han gikk tom for vanlig ammunisjon og måtte bruke sporlys fant de den slik at Amerikanske krigskip kunne bombardere stillingen med tungt artilleri.
Korporal Severloh som bare var 20 år under D-Dagen forteller hvordan han følte det når han så massene av allierte skip nærme seg kysten: "Jeg tenkte, herregud, hvordan skal jeg komme meg ut og bort fra dette? hva kan jeg gjøre? Dette overlever jeg aldri. Men jeg gir meg ikke uten kamp, det er dem eller meg - det var det jeg tenkte."

Severloh klarte til slutt og trekke seg tilbake, men ble senere tatt til fange og sluppet fri etter krigen.

Severloh døde i 2006.

Bookmark and Share

2 kommentarer:

  1. Ingar says

    Holder akkurat på med å lese "The Bedford Boys - One American Town's Ultimate D-Day Sacrifice", av Alex Kershaw.

    Boka omhandler USAs 29th Infantry Division, hovedsaklig bygget opp av National Guard-soldater fra Virginia.

    Forfatteren bygger på et grundig kildemateriale og her er det mange soldater som trekker frem tyskernes fryktede og teknologisk overlegne MG42. Boka anbefales!
    http://www.amazon.com/Bedford-Boys-American-Ultimate-Sacrifice/dp/0306811677


    Anonym says

    Hei Ingar! Lovlig seint ute med svar men takk for boktips, kommer jeg nok til å ta en nærmere kikk på.

    Magnus/iHistorie


Legg inn en kommentar