Operasjon Cornflakes


Operasjon Cornflakes

Operasjon Cornflakes var en PSYOP strategi (Psykologisk krigføring) utarbeidet av OSS (Office of Strategic Services), forløperen til CIA. Strategien gikk ut på å lure det Tyske postverket - Deutsche Reichspost til å levere anti-Nazi propaganda til tyske innbyggere gjennom posten. Oppdragene ble planlagt og utført i perioden 1944-45.

Operasjonen gikk ut på å droppe sekker med falsk, men korrekt adressert post fra fly, i områder med bombede post-tog. Håpet var at postverket ville blande ekte og falsk post under oppryddingen og levere den til de forskjellige adressene.

Posten inneholdt ofte "Das Neue Deutschland", som var de alliertes propaganda avis skrevet på tysk. I tillegg var frimerkene designet til å ligne på standard firmerkene med fjeset til Adolf Hitler, men som ved nærmere inspeksjon viste at Hitlers fjes var endret til å se ut som en hodeskalle eller tilsvarende nedsettende bilder. Landskoden "Deutsches Reich" (Det Tyske Riket) var byttet til "Futsches Reich" (Det Kollapsede Riket).

Det første oppdraget i Operasjon Cornflakes ble utført 5. februar 1945, da et post-tog på vei til Linz ble bombet. Sekker med totalt 3800 propaganda brev ble sluppet over området, som straks ble plukket opp og levert av det Tyske postverket.

Bookmark and Share

4 kommentarer:

  1. Anonym says

    Snakker om å ta spam til et nytt nivå;)


    Anonym says

    Surt regn


    Anne-Marthe says

    Spennende! Flott blogg:)


    ihistorie says

    Takk for det Anne-Marthe :)


Legg inn en kommentar