Over tusen år gammelt "dagen derpå" brev

Jeg holdt på å synke ned i jorden av skam...

I disse julebord tider kunne nok denne malen på et unnskyldningsbrev vært kjekt å ha. Å drikke seg sanseløst full under et middagsselskap er nemlig ikke noe nytt. Denne Kinesiske malen på et unnskyldningsbrev er fra det 9. århundre og utarbeidet av "Dunhuang etikette-byrå". Byrået insisterte på at oppskriften skulle bli brukt når man skulle sende unnskyldninger til en fornærmet vært etter et middagsselskap.

Fremgangen var som følger: den skyldige kopierte teksten i brevet, skrev inn navnet på mottaker, signerte brevet og leverte det med hodet bøyd.

Dette brevet samt tusenvis av andre ble oppdaget i en forseglet hule i det vestlige Kina. Samlingen går under navnet The International Dunhuang Project og har mye spennende innhold og er definitivt verdt et besøk.

Oversettelse av brevet finnes under bildet:



"Etter å ha drukket for mye i går ble jeg overstadig beruset; så intet av det frekke språket eller de uhøflige utsagn jeg ytret i går ble gjort i en bevisst tilstand. Etter å ha overhørt andre snakke om hendelsen den påfølgende morgenen forstod jeg hva som hadde skjedd. Da ble jeg overveldende forvirret og holdt på å synke ned i jorden av skam."

Hele rullen med maler tilpasset forskjellige situasjoner kan du se her


Magnus Næsbu Fjærli

Bookmark and Share

2 kommentarer:

  1. Monika says

    Hahaha, så gøy at noe sånt har dukket opp!


    Anonym says

    Så bra!! hadde trengt et sånt et på julebordet på fredag for å si det sånn...... Kanskje noen kan lage en App som gjør det samme? ;)


Legg inn en kommentar